Alles voor de horeca toppers

rooster-maken

In de horeca is het heel normaal om te zelfroosteren. Vaak is er een of manager of leidinggevende die de roosters voor het personeel maakt. Je hebt tijden dat het super druk is in de horeca. Bijvoorbeeld in de weekenden of tijdens feestdagen. Op dit soort momenten kan je wel wat extra personeel gebruiken. Maar in november en februari is er bijna niks te doen, aangezien de mensen wachten tot de kerst, of nog bijkomen van oud en nieuw. In deze maanden is het over het algemeen rustiger.

Is het je geld waard? Of komt het wel goed?

Met workforce management heb je te maken met alles hoe je voor je personeel zorgt. Hoe ga je dat managen? Besteed jij dit uit? Of gebruik je een apart programma? Of moet je personeel niet zo zeuren en komt het allemaal vanzelf wel een keer? Het kost natuurlijk meer geld, maar het levert je ook meer op. Tevreden personeel. Horeca personeel wilt graag werken, ook al zijn de werkomstandigheden vaak niet ideaal. Ze hebben een hart om mensen te helpen, maar daarom is het geen reden om ze lang op hun loon te laten wachten of om de roosters maar een dag van te voren te verspreiden.

Datum, tijd en locatie

Het is nogal een verschil qua drukte of het maandagochtend half negen is in je restaurant aan de rand van het bos of dat maandagochtend half negen is bij je ontbijt bar in hartje Amsterdam. Hoeveel personeel je nodig bent is afhankelijk van je locatie, je soort horecagelegenheid, de tijd en de datum. Een restaurant met goede spareribs, heeft het rond het avondeten drukker dan s ochtends, terwijl een knusse lunchroom het over al algemeen drukker heeft tijdens de lunch. Deze factoren spelen allemaal mee in het inplannen van je personeel. Want op een rustige dag kan de barmedewerker of kok bijvoorbeeld ook wel wat afwas doen.