Hoe je werkgever je kan helpen als het niet goed gaat op werk

Wanneer je tegen problemen aanloopt tijdens je werk, bijvoorbeeld dat je teveel druk ervaart, ziek wordt of een integriteitsschending meemaakt, is het fijn wanneer je werkgeven je hierbij helpt. Gelukkig doen de meeste werkgevers dat ook. Toch is het goed om je ook zelf bewust te zijn van wat een werkgever voor je kan betekenen wanneer je hulp nodig hebt! Lees dus gauw door.

Vertrouwenspersoon

Organisaties die groeien nemen op een gegeven moment vaak een externe vertrouwenspersoon in de arm, die beschikbaar is voor de medewerkers van die organisatie. Zo is er iemand aan wie werknemers hun problemen kunnen voorleggen. Voor veel mensen is dat niet nodig, maar wanneer iemand echt met een probleem zit dat niet zomaar aangekaart kan worden bij een leidinggevende, kan een vertrouwenspersoon letterlijk het licht aan het einde van een tunnel voor hen zijn.

Begeleiding

Soms heeft iemand gewoon wat begeleiding nodig. Bij het uitvoeren van hun taken, het contact met een veeleisende klant of juist het onder controle houden van hun planning. Dat is niet altijd even makkelijk, om toe te geven of om die begeleiding te bieden, maar het kan wel erg belangrijk zijn en een werknemer echt verder helpen. Soms is alles wat iemand nodig heeft een helpende hand, dus het is fijn wanneer die hand ook daadwerkelijk wordt aangeboden.

Re-integratie na ziekte

Wanneer iemand dusdanig lang ziek is dat diegene niet meer terug kan keren in zijn of haar oude functie bij een werkgever, is de werkgever verplicht om een tweedespoor re-integratie traject te verzorgen. Bij dit traject gaat een, vaak externe, begeleider aan de slag met diegene om te zoeken naar een passende, vervangende functie. Dit is de verantwoordelijkheid van de werkgever, maar die heeft vaak geen expert in dienst waardoor zo’n traject meestal wordt uitbesteed.