Omgekeerde transport & logistiek
Een van de voordelen van e-commerce voor klanten is de kans om producten te retourneren die niet aan hun verwachtingen voldeden; dit heeft degenen die bij de toeleveringsketen betrokken zijn, gedwongen om de snelheid, efficiëntie en kosten van hun omgekeerde logistiek te verbeteren. Omgekeerde transport & logistiek omvat alle handelingen die verband houden met het hergebruik van producten en materialen, inclusief het plannen, implementeren en controleren van de stroom van grondstoffen en afgewerkte producten van de consument naar de plaats van herkomst met de bedoeling hun waarde, ten minste gedeeltelijk, terug te winnen of te verwijderen. ze op de juiste manier.
Impact omgekeerde logistiek
Vanwege hun winstmarges waren supermarktketens de eersten die zich realiseerden welke impact omgekeerde logistiek heeft op de klantenservice en de totale kosten. Hoewel omgekeerde logistiek de afgelopen jaren terrein heeft gewonnen, zijn er nog steeds veel bedrijven die er niet in hun voordeel gebruik van maken; in feite is het onderzoek naar dit onderwerp pas in de afgelopen twee decennia geëvolueerd. Elk proces dat plaatsvindt nadat producten zijn geleverd, impliceert omgekeerde logistiek. Over het algemeen starten bedrijven geen omgekeerde stromen als onderdeel van hun planning, maar als reactie op acties die worden uitgevoerd door klanten of leden van dalende kanalen. Ofwel omdat het product defect is of omdat de klant niet tevreden is, moet de fabrikant of winkelier de retourzending opzetten, het product testen en beslissen of het gaat demonteren en repareren, recyclen of weggooien.
Meer dan alleen het hergebruiken
Omgekeerde transport & logistiek is meer dan alleen het hergebruiken van containers en het recyclen van verpakkingsmaterialen; het omvat ook het verwerken van goederen die zijn geretourneerd als gevolg van schade of omdat ze niet zijn verkocht, het opnieuw bevoorraden, het terugwinnen van activa, het beheren van overtollige voorraden, recyclingprogramma’s, het beheren van gevaarlijke materialen en het verwijderen van verouderde apparatuur. Bovendien biedt het directe voordelen:
– Verbetert de tevredenheid van eindklanten door hen producten te laten retourneren.
– Verlaagt de investering in middelen.
– Verlaagt de kosten van opslag en distributie.
Vanwege de aard van de processen is de kans groter dat detailhandelaren retourzendingen accepteren dan voor fabrikanten en, afhankelijk van de omstandigheden van de producten, kunnen ze deze naar hun centrale faciliteiten sturen voor verwerking, doorverkopen zoals ze zijn en opnieuw verpakken en het weer als nieuw verkopen, het opnieuw vervaardigen en verfraaien, het aan een andere leverancier verkopen, het in discountwinkels verkopen, het recyclen, het schenken aan een goed doel of het op een vuilnisbelt deponeren. Hergebruik en recycling zijn geen nieuwe bestemmingen voor retourzendingen. Afzettingen voor plastic containers en rommel-venters zijn een voorbeeld dat ze al lang bestaan.