Thought leader in je vakgebied worden met B2B contentmarketing 

Als B2B-ondernemer wil je laten zien dat je een expert bent in je vakgebied, en dat je een betrouwbare en geloofwaardige bron bent voor je doelgroep. Dit noemen we ook wel thought leadership. Thought leadership is het vermogen om je doelgroep te inspireren, te informeren en te beïnvloeden met je ideeën, inzichten en oplossingen. Maar hoe word je een thought leader? Hoe kun je je expertise en autoriteit tonen in een concurrerende en verzadigde markt? 

Een van de meest effectieve manieren om thought leadership op te bouwen is contentmarketing. Deze marketingstrategie gaat ervanuit dat je klanten allerlei vraagstukken hebben rondom jouw product of dienst, zoals: 

  • Wat is precies mijn probleem? Welke oplossingen zijn er voor?  
  • Hoe werkt de oplossing van dit bedrijf? Hoe lost het mijn probleem op?  
  • Hoe maakt die oplossing mijn leven gemakkelijker? Prettiger? Welke ‘gains’ krijg ik? Welke ‘pains’verlies ik?  
  • Hoe vergelijkt die oplossing met die van de andere spelers in de markt? 
  • Hoe neem ik deze oplossing af? Wat zijn de leveringsvoorwaarden? Betaalmogelijkheden?  

Hoe beter je deze vragen kunt beantwoorden, hoe duidelijker het een potentiële klant wordt dat jij ‘m snapt. Kortom: thought leadership. Dit zijn de vier stappen om thought leader te worden in je vakgebied met B2B contentmarketing.   

Bepaal je niche en je boodschap 

Je moet eerst weten waar je over wilt praten en wat je wilt zeggen. Je moet een niche kiezen waarin je gespecialiseerd bent, en waarin je iets nieuws of anders kunt bieden dan de rest. Je moet ook een boodschap hebben die aansluit bij je missie, visie, waarden en persoonlijkheid. 

Een goede manier om dit te doen is door gebruik te maken van positionering. Dat is een korte en krachtige verklaring die beschrijft wie je bent, wat je doet, voor wie je het doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Een goed positionering beantwoordt deze vragen: 

  • Je doelgroep: voor wie creëer je content? 
  • Je product of dienst: wat bied je aan? 
  • Je onderscheidend vermogen: wat maakt jou anders of beter dan de concurrentie? 
  • Je waardepropositie: welke voordelen of oplossingen bied je aan? 

De propositievancas van Strategyzer is een handig hulpmiddel bij het uitwerken van je propositie.  

Creëer waardevolle en originele content 

Je moet content creëren die waardevol, relevant en consistent is voor je doelgroep. Je moet ook content creëren die nota bene origineel, creatief en innovatief is, waardoor je jezelf onderscheidt van de rest. 

Maak daarvoor gebruik van verschillende contentvormen, zoals blogs, video’s, podcasts, webinars, e-books, whitepapers, case studies, infographics of gastblogs op essentiële platforms in jouw vakgebied. Zo kun je verschillende aspecten van je expertise laten zien, en verschillende soorten informatie overbrengen. 

Je kunt ook gebruik maken van storytelling om je content aantrekkelijker en overtuigender te maken. Storytelling is het vertellen van een verhaal rondom je product of dienst, waarmee je de aandacht trekt, de emoties raakt en de actie stimuleert van je doelgroep. 

Verspreid je content via relevante kanalen 

Mooie content: hoe verspreid je dat? Via de juiste kanalen waarmee je je bereik vergroot, je zichtbaarheid verhoogt en je autoriteit versterkt. Een goede manier om dit te doen is door gebruik te maken van een mix van owned media, earned media en paid media. Owned media zijn de kanalen die jij bezit of beheert, zoals je website, blog of sociale media. Earned media zijn de kanalen waar anderen over jou praten of jouw content delen, zoals online platforms, influencers of reviews. Paid media zijn de kanalen waar je voor betaalt om je content te promoten, zoals advertenties, gesponsorde berichten of native advertising. 

Interacteer met je doelgroep en bouw een community op 

Een goed verhaal via de juiste kanalen is het begin van een langdurige relatie. Om die vorm te geven zul je de interactie moeten aangaan met je doelgroep, door hun vragen te beantwoorden, hun feedback te vragen of hun actie aan te moedigen. Kortom: wees deel van het gesprek, blijf niet vastzitten in de zendmodus.  

Een praktische manier om dit te doen is het stellen van een open vraag of het toevoegen van een call to action (CTA) aan het einde van je content, waarmee je je doelgroep aanspoort om iets te doen, zoals een reactie achterlaten of een bijdrage leveren. Je kunt ook gebruik maken van een community om een band op te bouwen met je doelgroep, door een platform te creëren waar je doelgroep met jou en met elkaar kan communiceren, zoals een forum, een groep of een netwerk. Door een community te creëren, kun je je doelgroep betrekken, ondersteunen en inspireren. 

Meer weten over thought leader? Benieuwd hoe je het als B2B-bedrijf kunt inzetten voor het aantrekken en behouden van meer tevreden klanten? Neem dan contact op met Thomas van Bloeise, een Helders B2B-contentmarketingbureau gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitvoeren van succesvolle B2B-contentmarketingstrategieën voor ondernemers die meer willen halen uit hun contentmarketinginspanningen.