Zorg voor een metatag description

zoekmachine optimalisatie


Iets waar je niet snel aan denkt is de metatag description. Dit is een tekst die je niet zal zien in je webpagina zelf, maar deze bevindt zich in de HTML van jouw website. Dit is weliswaar iets wat voor Google niet meetelt in de vindbaarheid van jouw pagina, maar hij wordt wel als zodanig getoond in een zoekmachine. Niet alleen Google maar ook andere zoekmachine’s maken hier gebruik van. Een goede metatag description helpt jou dus bij zoekmachine optimalisatie.

Maak gebruik van tussenkoppen
Een zoekmachine zal jouw website screenen op tussenkoppen. Heb je dus één lange lap tekst op je homepage staan waar kop noch staart aan te ontdekken valt, dan zal jouw pagina lastig te scannen zijn. Een zoekmachine kijkt naar de tussenkoppen die jij gebruikt. De zoekterm mag in een zekere mate worden gebruikt in deze tussenkoppen. Er wordt dan ook wel gesproken in termen van H1 tot en met H6. H1 zal als de belangrijkste kop gerekend worden. Dit is de titel van het geheel. H2 is de kop die daaronder komt en op die manier gaat het verder tot H6. De belangrijkste koppen zijn echter H1 en H2. Zorg ervoor dat jouw zoekwoorden hier goed in terugkomen. Wees niet te langdradig in deze titels aangezien de robots van zoekmachines deze resultaten eruit zullen filteren en ze zullen benoemen tot ‘spam’.

zoekmachine optimalisatie

Zorg ervoor dat jouw zoekterm gevonden wordt
Wanneer jij wil dat jouw pagina gevonden wordt zal je ervoor moeten zorgen dat de zoekterm gevonden wordt. Dat doe je niet door deze 100 keer in een alinea te gebruiken. Less is more gaat in dit geval wel op; zorg ervoor dat er een juiste verhouding bestaat tussen de zoekterm en de rest van de tekst. Een belangrijk deel van zoekmachine marketing is dan ook dat je niet tot spam wordt veroordeeld. Haal je website door een seo screener heen, en wanneer je daar geen zin in hebt; maak dan gebruik van de seo diensten van een professioneel tekstenschrijver.

Promoot jouw website op de juiste manier
Een website die gevonden wordt via de zoekmachine mag je best op meerdere manieren promoten. Een manier die veel wordt gebruikt is linkbuilding. Via linkbuilding diensten laat jij teksten schrijven over het product wat jij verkoopt. Die teksten worden vervolgens geplaatst op pagina’s waar jouw klantengroep ook te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan fora en aan social media. Denk bijvoorbeeld ook aan zoekpagina’s zoals ‘startpagina’ en aan veelgebruikte online verkooppagina’s. Een tekst die hier wordt geplaatst wordt gelezen door een potentieel klant waarna deze automatisch naar jouw winkel wordt gelinkt.

Houd klanten verbonden aan jouw winkel
Heb je eenmaal klanten in jouw winkel, zorg dan dat ze daar blijven. Dat doe je door hun digitale voetsporen te verzamelen. Bied bijvoorbeeld een abonnement op jouw nieuwsbrief aan en bied ze een voordeeltje daarbij. 5 procent korting op een eerste bestelling hoger dan 50 euro bijvoorbeeld, of gratis verzenden bij de eerste bestelling. Zo weet je zeker dat ze klant zullen blijven bij jouw winkel en dat ze bovendien een eerste bestelling zullen plaatsen die de moeite waard is. Immers; een voordeel, hoe groot of klein dan ook, klinkt voor klanten altijd heel interessant.